مراکز آموزشی

انواع ساخت مدارس و توسعه فضاهای آموزشی کشور

 ساخت مدرسه به‌صورت کامل
در این روش "زمین" مورد نیاز برای ساخت مدرسه در استان های مختلف کشور از سوی جامعه یاوری با همکاری مردم یا مسوولین محلی تامین شده و هزینه ساخت مدرسه براساس برآوردهای سازمان نوسازی مدارس کشور و نظارت فنی این سازمان از سوی خیر یا خیرین محترم تامین می شود
مشارکت در ساخت مدرسه
در این روش حداقل 50 درصد از هزینه ساخت مدرسه از سوی خیر محترم و مابقی از سوی جامعه یاوری یا مدرسه سازمان نوسازی مدارس کشور تامین می شود. در مورد پروژه های بزرگ، کاهش سهم خیر تا 30 درصد نیز قابل انجام است که پس از مذاکره و انعقاد تفاهم نامه انجام می شود
مشارکت در تکمیل پروژه های نیمه تمام
در حال حاضر حدود 4800 پروژه نیمه تمام آموزشی در سطح کشور وجود دارد که بین 30 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.خیرین محترم می توانند تکمیل این پروژه ها مشارکت نمایند. این پروژه ها مشابه سایر پروژه های خیری به نام خیرین محترم نامگذاری خواهند شد
مشارکت در مدرسه سازی با مبالغ دیگر
در این روش پرداخت مبالغ بیش از 5 میلیون تومان از سوی خیرین محترم "تجمیع شده" و چند خیر با مشارکت یکدیگر در ساخت یک واحد آموزشی مشارکت می نمایند
اهدای زمین
اهدای زمین به دو صورت صرف ساخت مدرسه می شود
مورد اول: ساخت مدرسه در زمین اهدایی
مورد دوم: ساخت مدرسه از طریق فروش زمین اهدایی
نکته 1: زمین های اهدایی به جامعه خیرین باید دارای اسناد مالکیت کامل و بلامعارض بوده و برای ساخت مدرسه به جامعه یاوری واگذار شود
نکته 2: جامعه خیرین در زمین اهدایی، طبق نظر خیر محترم اقدام به ساخت مدرسه نموده و این مدارس به نام خیرین محترم نامگذاری خواهد شد
نکته 3: خیر محترم می تواند نسبت به فروش زمین مورد نظر اقدام نموده و نسبت به انعقاد تفاهم نامه برای ساخت مدرسه با جامعه یاوری مشارکت نماید
مشارکت نقدی
خیرین محترم می توانند مبالغ نقدی خود را به حساب جامعه یاوری واریز نمایند. این مبالغ براساس تفاهم نامه تنظیم شده صرف ساخت یا تجهیز مدارس مورد نظر خیر محترم خواهد شد. درصورتیکه مبالغ واریزی از میزان لازم برای مشارکت حداقل 30 درصدی در ساخت یک واحد آموزشی کمتر باشد، جامعه خیرین از طریق تجمیع مبالغ واریزی مشابه اقدام به ساخت مدارس مشارکتی نموده و نام خیرین در کتیبه مدرسه درج می شود. همه این توافقات در تفاهم نامه ساخت پروژه درج و برطبق آن اقدام خواهد شد.

ضرورت ساخت هنرستان در نقاط محروم

بعضی از انتخاب‌ها بویژه در آموزش به قدری برای انسان مهم هستند که باعث می‌شوند سرنوشت آنها در زندگی عوض شود.
دانش‌آموزانی که وارد مقطع متوسطه می شوند، درگیر انتخاب رشته می‌گردند و طبق برگه هدایت تحصیلی که از مدارس دوره راهنمایی گرفته‌اند، می‌توانند انتخاب رشته کنند. در این میان، یکی از انتخاب‌هایی که این روزها دانش‌آموزان به‌ویژه بچه‌های مناطق محروم شهر دارند، تحصیل در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای یا کارودانش است. در این مناطق، علاقه‌مندان تحصیل در هنرستان‌ها کم نیستند. افرادی که دوست دارند درکنار درس‌های تئوری، کارهای عملی هم انجام دهند و زودتر وارد بازار کار شوند. این افراد یاد گرفته‌اند تا در سنین پایین، مهارت‌های مختلفی کسب کنند تا درآینده بتوانند در حرفه‌ای مشغول کار شوند و درآمدی کسب کنند. همین عامل از گذشته برای تلاش مسئولان جامعه یاوری و خیرین کافی بوده است. جامعه یاوری تا کنون چند هنرستان بزرگ را در نقاط مختلف استان به همت خیرین کارآفرین ساخته است که در ادامه به معرفی ان خواهیم پرداخت 
از آنجا که هزینه ساخت هنرستان با توجه به تجهیز کارگاه ها بالاست پیشنهاد ما «مشارکت عمومی برای ساخت هنرستان‌ها» است که این امکان وجود دارد چند نفر با همدیگر مشارکت کنند. از دیگر پیشنهادهای ما ساخت هنرستان در اطراف شهرک‌های صنعتی و در جوار کارخانه‌ها در مناطق کم برخوردار است.

تجهیز کتابخانه

کتاب بهترین وسیله انتقال میراث ادبی از نسلی به نسل دیگر است و به انسان‌ها کمک می‌کند تا میراث فرهنگی و ارزش‌های دینی خود را بشناسد و به آن احترام بگذارند. امروزه کتاب و کتابخوانی در توسعه و پیشرفت جوامع بخشی اساسی برعهده دارد تا جایی که کارشناسان معتقدند رشد و بالندگی جوامع با تعداد کتابخانه‌ها، تولید کتاب و تیراژ آن و میزان سرانه مطالعه جوامع تقسیم می‌شود.

خراسان با پیشینه تاریخی کهن دارای مشاهیر نویسندگان و مفاخر بزرگی است که توانسته نام خود را در بین استان‌های علاقه‌مند به حوزه علم و ادب به حوزه علم و ادب به ثبت برساند به ثبت برساند اما کمبود امکانات نظیر دسترسی ناپذیری مردم به کتابخانه‌های برجسته موجب شده است تا ساکنان این استان‌ها با محدودیت‌هایی مواجه باشند. یکی از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین راهکارها برای ارائه خدمات فرهنگی به خصوص ابزارهایی نظیر کتاب استفاده از طرح کتابخانه سیار است که اجرای این طرح حداقل یک دستگاه خودرو تجهیزات و کتاب نیاز دارد که تامین آن در ابعاد وسیع امکان پذیر نیست.

مهمترین شیوه‌هایی که خیرین محترم جامعه یاوری می‌توانند در تجهیز کتابخانه‌های نقاط محروم کمک کنند عبارتند از:

  1. پرداخت وجه برای خرید کتب کمک آموزشی تاریخی اقتصادی مورد نیاز کتابخانه بر حسب اعلام مرکز آموزشی
  2. پرداخت وجه وجه جهت خرید لوازم مورد نیاز کتابخانه نظیر میز، صندلی، قفسه
  3. واگذاری لوازم قابل استفاده برای کتابخانه
  4. هدیه کتاب به کتابخانه
  5. هدیه کامپیوتر و تجهیزات جانبی آن به کتابخانه

و هزاران روش متفاوت دیگر برای کمک به راه‌اندازی، تجهیز و پیش‌روی در فرهنگ کتاب‌خوانی و ساخت کتابخانه.

این امر علاوه بر تمام موارد ذکرشده، فرهنگ سازی درستی را در این زمینه به وجود می‌آورد تا بتوانند نسل های بعدی را به روش درستی تربیت کنند.

احداث فضاهای سبز در مدارس

آلودگی های ناشی از آمد و شد خودروها از قبیل منواکسید کربن (CO )، هیدرو کربن ها (HC) و… در شهرهای بزرگ اثرات جسمی شدیدی بر دانش آموزان داشته و خواهد داشت و باعث بروز بیماریهایی چون تنگی نفس و.سایر نارسایی های قلبی و عروقی خواهد شد. از طرف دیگر آلودگی های صوتی خودروها نیز اثرهای روانی شدیدی بر دانش آموزان خواهد داشت و باعث اختلالات ذهنی در آنها می گردد. با توجه به این مشکلات نیاز جدی به مقوله فضای سبز در طراحی مدارس بسیار ضروری می باشد
به طور کلی احداث فضای سبز در مدارس تأثیرهای مثبت زیادی دارد که اهم آنها عبارتند از:

  • بهبود زیبایی محیط
  • خلق سایه
  • ایجاد فضای آموزشی در فضای سبز مدارس
  • بهبود کیفیت هوای محیط
  • منابع آموزشی خارق العاده
  • آموزش و تشخیص فصول
  • کاهش سطح استرس