مسئولیت اجتماعی شرکت چیست؟

مسئولیت اجتماعی شرکت چیست؟

انواع CSR + مثال‌های ایرانی و خارجی

مسئولیت اجتماعی شرکت یا Corporate social responsibility یک مدل تجاری و مفهومی گسترده است. این مفهوم به عملکرد مسئولانه‌ی شرکت‌ها در قبال خود، جامعه و محیط‌زیست می‌پردازد. کسب‌وکارهای مختلف با استفاده از برنامه‌های CSR، فعالیت‌های بشردوستانه و یا داوطلبانه به جامعه خدمت کرده و هم‌زمان برندشان را تبلیغ می‌کنند.
با انجام مسئولیت اجتماعی شرکت، که شهروندی شرکتی هم نامیده می‌شود، آگاهی خود را از میزان تأثیرگذاری‌شان بر همه جنبه‌های جامعه، (اقتصادی، اجتماعی و محیطی و غیره) اعلام می‌کنید.

تعریف مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR)

اصطلاح مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها (CSR)، به شیوه‌ها و سیاست‌هایی اطلاق می‌شود که علاوه بر در نظر گرفتن منافع یک شرکت، بر رشد و پیشرفت جامعه تمرکز دارند. ایده اصلی CSR این است که، شرکت‌ها علاوه بر به حداکثر رساندن سود و افزایش درآمدشان، باید به اهداف اجتماعی نیز توجه کنند. مسئولیت اجتماعی شرکت، مفهومی گسترده است که بسته به نوع شرکت و زمینه فعالیت آن‌ها، به اشکال مختلفی تقسیم می‌شود. مشاغل از طریق برنامه‌های CSR، می‌توانند برند خود را تقویت کرده و به‌طور هم‌زمان در جهت رشد و منفعت جامعه، قدمی مؤثر بردارند.
CSR به همان اندازه که برای جامعه مهم است، برای یک شرکت نیز اهمیت دارد. فعالیت‌های CSR باعث ایجاد پیوندهای قوی میان کارکنان و شرکت‌ها شده و نقش مؤثری را در تقویت روحیه آن‌ها ایفا می‌کند. همچنین CSR، به کارکنان و کارفرمایان کمک می‌کند تا میزان ارتباطشان با جهان پیرامون را افزایش دهند.
یک شرکت به‌منظور ایجاد مسئولیت اجتماعی، ابتدا باید در برابر خود و سهامدارانش مسئول و پاسخگو باشد. به همین دلیل است که CSR در درجه اول، جزء استراتژی‌هایی است که شرکت‌های بزرگ از آن‌ها استفاده می‌کنند. هرچه شرکتی شناخته‌شده‌تر و موفق‌تر باشد، نقش بیشتری را در تعیین استانداردهای اخلاقی (میان مشاغل، رقبا و صنعت خود) ایفا می‌کند. کسب‌وکارهای کوچک و متوسط هم برنامه‌های CSR ایجاد می‌کنند؛ اما معمولاً به‌اندازه شرکت‌های بزرگ دیده نمی‌شوند.

 

اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکت یا CSR چیست؟

با وجود آنکه نمی‌توان منکر این واقعیت شد که شرکت‌ها با هدف به حداکثر رساندن سود فعالیت می کنند، حفظ رابطه خوب با جامعه ای که در آن فعالیت می کنند بسیار حیاتی است. کسب‌وکارهایی که می‌توانند نشان دهند وجدان اجتماعی دارند، شانس بیشتری برای موفقیت خواهند داشت و اینجاست که مسئولیت اجتماعی مطرح می‌شود.

بزرگترین شرکت ها در مسئولیت اجتماعی خود سرمایه گذاری می‌کنند و بخش ها یا شعبه های اختصاصی دارند که وظیفه رسیدگی به امور مربوط به مسئولیت اجتماعی آنها را دارند.

 

  1. مسئولیت اجتماعی وجهه عمومی شرکت را بهبود می بخشد.

کسب‌وکارهای موفق به خوبی درک کرده اند که نیاز به نگرش مثبت از سوی مخاطبانشان دارند. البته، مسئولیت اجتماعی آنها، در درجه اول، ارائه ارزش نسبت به پولی که می‌گیرند و ارائه محصولات و خدمات با کیفیت بالا، به دنبال آن ارائه پشتیبانی خوب پس از فروش، خدمات مشتری و اهداف مدنی است. در نتیجه نشان می‌دهند چگونه شرکت به مشتریان خود، محیط زیست و جامعه به عنوان یک کل اهمیت می‌دهد. اگر متوجه شده باشید، شرکت هایی با سیاست های مسئولیت اجتماعی خوب پوشش رسانه ای بیشتر و بهتری دریافت می‌کنند، بنابراین این یکی از راه های تبلیغ شرکت آنها است.

  1. مسئولیت اجتماعی حاشیه سود شرکت را بهبود می بخشد.

یک شرکت با مسئولیت‌پذیری اجتماعی نشان می‌دهد که شیوه‌های اخلاقی در نحوه انجام تجارت خود لحاظ می‌کند. مشتریان به طور فزاینده ای در مورد مسائل محلی، ملی و جهانی آگاه می‌شوند و نمی‌توان انکار کرد که تصمیمات خرید آنها اکنون به شدت تحت تأثیر این مسائل قرار گرفته است. بنابراین، آنها تمایل به خرید بیشتر از شرکت هایی دارند که نگرانی و اقدام خود را در مورد موضوعاتی که به شدت مورد توجه مشتریان قرار می گیرد، نشان می دهند. این مساله باعث ایجاد وفاداری مشتریان خواهد شد. در نتیجه فروش بیشتر و سود بالاتر به وجود می‌آورد.

  1. مسئولیت اجتماعی csr دارایی شرکت را بیشتر می‌کند.

مسئولیت اجتماعی شرکت، اجازه می‌دهد تا دارایی‌های خود را که شامل حسن نیت، اعتماد و شهرت خوب است، پرورش دهد. کسب و کارها نام نیک و برند خود را یکی از با ارزش ترین دارایی های خود می‌دانند و با نشان دادن اینکه مسئولیت اجتماعی خود را جدی می گیرند، عموم مردم را نیز به جدی گرفتن آنها تشویق می‌کنند. در نتیجه برندینگ قوی‌تری خواهند ساخت.

 

انواع مسئولیت اجتماعی شرکت CSR چیست؟

گفتیم که مسئولیت اجتماعی CSR به این معنی است که یک شرکت باید اقدامات خود را به گونه‌ای تعریف کند که از نظر اجتماعی در برابر مشتریان، سهامداران و جهان پاسخگو باشد. اما واقعاً این در عمل به چه معناست؟

بیایید این مسئله را با انواع مسئولیت اجتماعی شرکت‌های توضیح بده

  1. مسئولیت اجتماعی زیست محیطی

برای شرکت هایی که متعهد به CSR هستند، مهم است که شیوه‌های سازگار با محیط زیست داشته باشند. شرکت‌ها می‌توانند سهم قابل توجهی در انتشار گازهای گلخانه‌ای، آلودگی، زباله و کاهش منابع طبیعی داشته باشند. اما با تعهد به مسئولیت‌های زیست‌محیطی، یک کسب‌وکار مالکیت تأثیر آن بر محیط‌زیست را در اختیار می‌گیرد.

  1. مسئولیت اجتماعی اخلاقی

مسئولیت‌پذیری اخلاقی به این معناست که اطمینان حاصل شود که یک کسب‌وکار در همه کارها درگیر شیوه‌های تجاری منصفانه است. مواردی از جمله رفتار اخلاقی و محترمانه با همه کارکنان، ذینفعان و مشتریان یا تعیین حداقل دستمزد بالاتر را شامل می‌شود.

  1. مسئولیت اجتماعی بشردوستانه

در دنیای امروز، تقریباً انتظار می‌رود که کسب‌وکارها به جوامعی که در آن فعالیت دارند و به اهدافی که با مأموریت شرکت آنها همسو هستند، کمک مالی کنند. وقتی کسب و کارها این کار را انجام می دهند، مسئولیت بشردوستانه خود را دنبال می کنند.

  1. مسئولیت اقتصادی

هنگامی که یک کسب و کار با در نظر گرفتن مسئولیت اقتصادی عمل می‌کند، تصمیمات مالی اتخاذ خواهد کرد که انجام کارهای خوب را در اولویت قرار می دهد، نه فقط کسب درآمد بیشتر. این بدان معنی است که این نوع CSR با انواع دیگر بالا در هم تنیده شده است.

 

به عنوان مثال، می تواند به این معنی باشد که یک شرکت با تامین کننده‌ای که از مواد سازگار با محیط زیست استفاده می‌کند قرارداد امضا کند؛ حتی اگر هزینه بیشتری داشته باشد.

 

دستورالعمل های مسئولیت‌ اجتماعی‌ شرکت‌ها

سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO)، در سال 2010 مجموعه‌ای از استانداردهای اختیاری را برای کمک به اجرای مسئولیت‌های اجتماعی‌ شرکت‌ها منتشر کرد. این استانداردها  تنها به ارائه توصیه و راهنمایی‌های لازم CSR می‌پردازد (به دلیل آنکه ماهیت CSR بیشتر کیفی است تا کمی).

این دستورالعمل مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را توضیح می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا اصول CSR را به اقدامات عملی تبدیل کنند. این استاندارد برای تمامی سازمان‌ها صرف‌نظر از فعالیت، اندازه و موقعیت آن‌ها در نظر گرفته‌شده است. همچنین از آنجایی‌ که بسیاری از ذینفعان اصلی از سراسر جهان در توسعه ISO 26000 مشارکت داشته‌اند می‌توان آن را یک اجماع بین‌المللی تلقی کرد.

نوشته های اخیر

هنرستان دارالفنون توس 480 نفره در بم کرمان

هنرستان دارالفنون توس 480 نفره در بم کرمان

اولین اقــدام این تشــکل جدید در پی زلزله سهمگین بم، ساخت هنرستان...

ادامه مطلب

خانه بهداشت روستای اسماعیل آباد

خانه بهداشت روستای اسماعیل آباد در منطقه محروم دیهوک در سال 1386با...

ادامه مطلب

مدرسه استثنایی آریا

مدرسه استثنایی آریا در شهر تربت جام استان خراسان در سال 1386به...

ادامه مطلب